اگر دقت کرده باشید در بازار برنج ها، مدل برنج قهوه ای و سفید برای مشتریان عرضه می شود. بیشتر افراد تمایل دارند تفاوت برنج قهوه ای و سفید را بدانند. در واقع این دو مدل برنج چه تفاوتی باهم دارند و کدام یک برای مصرف گزینه بهتری هستند؟ برنج قهوه ای دارای کربوهیدرات بالایی هستند و به دلیل سرشار بودن از سبوس برنج، می توانند خواص مصرفی زیادی داشته باشند. اما آیا بهترین گزینه برنج قهوه ایی است؟

مشخصات برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یک دانه کامل برنج بوده که از مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید برخوردار است. در واقع مهمترین تفاوت برنج قهوه ای و سفید مربوط به همین ویژگی می شود. توجه داشته باشید که انواع گوناگون برنج سفید ابتدا از برنج قهوه ای تشکیل می شود. در واقع برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است که قسمت سبوس و پوسته آن از بین نرفته است و همچنان دارای غلاف می باشد.

زمانی که برنج ها آسیاب می شوند، غلاف، پوسته و سبوس خود را از دست می‌دهند و به شکل سفید وارد بازار می شوند. توجه داشته باشید که این پوسته و غلاف عمر دانه برنج را افزایش می دهد و آن را در برابر عوامل مختلف به خوبی نگهداری می کند. ضمن اینکه این غلاف و پوسته از مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین ها، فیبر  و مواد معدنی برخوردار است. بنابراین تفاوت برنج قهوه ای و سفید را باید در ارزش غذایی آن ها جستجو کرد.

اگر برنج قهوه ای در برنامه غذایی قرار بگیرد، شما می توانید از مواد مغذی فراوانی بهره مند شوید. همچنین دانه برنج کامل شرایط مناسب برای کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی یا سکته مغزی را فراهم می کند و همچنین میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

بهتر است برای اطلاع کامل از تفاوت برنج قهوه ای و سفید نگاهی جامع به خواص و مواد مغذی آن ها داشته باشیم

تفاوت برنج قهوه ای و سفید از نظر خواص و مواد مغذی

فرض کنید شما در یک وعده غذایی ۴۵ گرم برنج سفید و قهوه ای برابر با یک چهارم فنجان نوش جان کرده اید. می خواهید بدانید از برنج قهوه ای چه مواد مغذی نصیب بدن شده و از برنج سفید نیز چه بهره ای برده اید؟

برنج قهوه ای از نظر انرژی ۱۷۰ کالری و برنج سفید ۱۶۰ کالری دارد. این موضوع نشان می دهد که تفاوت برنج قهوه ای و سفید از نظر کالری نیز می باشد.

برنج قهوه ای از نظر پروتئین ۴ گرم و برنج سفید 3 گرم می باشد. این موضوع تفاوت برنج قهوه ای و سفید را به خوبی نشان می دهد.

برنج قهوه ای تامین کننده یک و نیم درصد چربی و برنج سفید چربی ندارد. میزان چربی نیز تفاوت برنج قهوه ای و سفید را به خوبی آشکار می کند.

  • برنج قهوه ای با ۳۵ گرم کربوهیدرات همراه است اما این میزان کربوهیدرات در برنج سفید برابر با ۳۶ گرم می باشد.
  • برنج قهوه‌ای ۴ گرم فیبر به همراه دارد اما برنج سفید تنها یک گرم فیبر دارد.
  • میزان قند و  کلسیم در هر دو برنج برابر با صفر است.
  • میزان آهن در هر دو برنج برابر با 0.36 گرم می باشد.
  • میزان سدیم در برنج قهوه‌ای برابر با ۲۰ گرم و در برنج سفید وجود ندارد.
  • میزان اسیدهای چرب اشباع، میزان اسیدهای چرب ترانس و کلسترول در هر دو برنج قهوه ای و سفید برابر با صفر است.

همان طور که متوجه شدید با این توصیف ارزش غذایی و تفاوت برنج قهوه ای و سفید آشکار شد. در واقع برنج قهوه ای و سفید علاوه بر اینکه تفاوت های آشکاری با هم دارند، شباهت های نسبتاً زیادی نیز با هم دارند.

میزان فیبر در برنج قهوه ای و سفید

همانطور که متوجه شدید میزان فیبر از جمله تفاوت برنج قهوه ای و سفید بود. برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید فیبر بالاتری دارد. به طور کلی این برنج نسبت به برنج قهوه ای ۲ تا ۳ گرم فیبر بیشتری به همراه دارد. فیبر برای موارد مختلف همچون درمان یبوست، کم کردن کلسترول بدن، کاهش قند خون، تغذیه باکتری های روده، کاهش میزان احتمال ابتلا به بیماری قلبی و مدیریت وزن کاربرد قابل توجهی دارد. بسیاری از افراد چاق به کمک مصرف فیبر به وزن ایده آل خود می‌رسند. در واقع زمانی که فرد فیبر مصرف می کند، احساس سیری کرده و همین موضوع از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری به عمل می آورد.

فیبر از مواد ضروری و مورد نیاز بدن است که باید به شکل روزانه مصرف شود. به طور کلی زنان بالای 51 سال به 21 گرم فیبر و زنان زیر ۵۰ سال به ۲۵ گرم فیبر در روز نیاز دارند. مردان بالاتر از ۵۱ سال ۳۰ گرم فیبر و مردان زیر ۵۰ سال به 38  گرم فیبر در روز نیاز خواهند دارند. برای میزان مصرفی فیبر باید به چند عامل مثل سن و کالری مصرفی توجه شود. برای اینکه بدانید میزان مصرف فیبر در بدن شما چقدر است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منگنز در برنج سفید و قهوه ای

منگنز یک ماده معدنی عالی و مهم برای عملکرد آنتی اکسیدان های بدن و تولید مورد اهمیت است. برنج قهوه‌ای ماده مغذی را به شکل فراوان ارائه می کند و این موضوع می تواند تفاوت برنج قهوه ای و سفید باشد.

سلنیوم در برنج

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی فوق‌العاده برای محافظت آنتی اکسیدانی، تولید هورمون تیروئید و عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می‌باشد. سلنیوم به کمک ویتامین E سلول های بدن را در مقابل سرطان محافظت می نماید. این موضوع نیز می تواند تفاوت برنج قهوه ای و سفید باشد.

منیزیم نیز در برنج قهوه ای وجود دارد. یک وعده برنج قهوه ای می تواند ۱۱ درصد از نیاز روزانه به منیزیم را تامین کند. منیزیم برای رشد استخوان، انقباض عضلات، انعقاد خون، تولید سلولی و … اهمیت زیادی دارد.

فولات در برنج قهوه ای

برنج سفید منبع غنی و کامل از فولات است. در واقع این نوع ماده مغذی را می توان در برنج سفید پیدا کرد و این موضوع نیز می تواند تفاوت برنج قهوه ای و سفید باشد. فولات در ساخت  مواد ژنتیکی و DNA اهمیت زیادی دارد. زنان باردار به این نوع ماده مغذی نیاز فراوان دارند. زنان باردار باید در طول روز حدود ۶۰۰ میکروگرم فولات دریافت کنند. همچنین زنانی که به فرزند خود شیر می دهند، باید ۵۰۰ میکروگرم فولاد مصرف نمایند. به طور کلی هر فرد بزرگسال باید حدود ۴۰۰ میکروگرم در روز فولات مصرف کنند.

تفاوت برنج قهوه ای و سفید در شاخص قند خون

برنج سفید و قهوه‌ای هر دو در شاخص قند خون از امتیاز بالایی برخوردار هستند. در واقع این شاخص برنج سفید برابر با ۷۲ است و این موضوع نشان می‌دهد که با مصرف برنج، قند خون به سرعت در جریان خون افزایش پیدا می‌کند و جذب می‌شود. این شاخص در برنج قهوه‌ای نیز ۵۰ است. اگر چه این روند نسبت به برنج سفید کمتر و کندتر است اما این میزان نیز برای افراد دیابتی بسیار بالاست.

از کجا برنج مرغوب قهوه ایی و سفید ایرانی خریداری کنیم؟

مجموعه‌ی دکتر برنج با بهره‌گیری از کارشناسان باتجربه و انتخاب‌ باکیفیت‌ترین انواعِ برنج از مزارعِ درجه‌‌یک، و برنج‌کاران زبردستِ سه استانِ شمالی کشور، گلستان، گیلان و مازندران برنج ناب ایرانی را دستچین نموده و با حذف واسطه‌ها، با بهترین قیمت به دست شما هموطنان عزیز در سراسر کشور می‌رساند. از فروشگاه دکتر برنج ، به صورت آنلاین دیدن فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *